הרמטכ"ל כוכבי מתריע: "המצב מתוח ושברירי ועלול להתדרדר לעימות"

קובי פינקלר No Comments on הרמטכ"ל כוכבי מתריע: "המצב מתוח ושברירי ועלול להתדרדר לעימות"

בהוראת הרמטכ"ל החל צה"ל בהליך מואץ לאפשרות של מלחמה, האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית. במוקד: התבססות כוחות איראנים ואחרים בסוריה ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים, מדובר במאמץ בהובלה איראנית

10:04
30.04.24
בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on אלוף במיל' זיו: "המזח הוא הישג אסטרטגי לחמאס"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

צה"ל נערך למלחמה. בחודשים האחרונים מקיים צה"ל תהליך התכוננות מואץ לאפשרות שלל מלחמה. על סדר היום הצבאי עומדת אמירתו של הרמטכ"ל רא"ל כוכבי שקובע "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להתדרדר לעימות, חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה. לאור זאת, מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ."

והרמטכ"ל מוסיף "האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית. במוקד, בהתבססות כוחות איראנים ואחרים בסוריה ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים, מדובר במאמץ בהובלה איראנית, תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות
מוגבלת ביותר".

וכשברקע איומי המלחמה והחרפת המצב או כפי שהגדירו הרמטכ"ל כוכבי "ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית" הוחלט בצה"ל לעדכן את תפיסת ההפעלה ולבנות תוכנית רב שנתית חדשה שבמרכזה יעמדו שיפור כושר ההתקפה ויכולת ההגנה של צה"ל.

התוכנית הרב שנתית החדשה 'תנופה'  תחל אמנם באופן פורמלי בתחילת ינואר הקרוב, אולם צה"ל קיבל החלטות רבות כבר במהלך שנת 2019, כאבן דרך לתוכנית הרב שנתית.

התוכנית הרב שנתית נבנתה מתוך רציונל של עיצוב צה"ל לעשור קדימה (2030) כפי שהגדיר זאת גם ראש הממשלה נתניהו עם גידול של 40 מיליארד ₪ בתקציב הביטחון, כאשר התכנון הפרטני של תר"ש 'תנופה' יבוצע לחמש שנים.

חשוב לציין.  עוד בימיו של כוכבי כסגן הרמטכ"ל החל התהליך. זה נעשה בחקירה ביקורתית ונוקבת אודות החוזקות והחולשות של צה"ל.

בתום החקירה ולאור הבנת התפיסה המתגבשת הוקמו שלושה צוותים ראשיים בנושאים הבאים – הגנה, מהלומות ותמרון. כולם בראייה רב מימדית, אשר עלתה כציווי המתחייב מהניתוח הביקורתי. לכל אחד מהצוותים הוקמו צוותי משנה בהובלת אלופים ותא"לים, שעסקו בנושאים ייעודים.

תפיסת ההפעלה למערכה הבאה:

לאורך כל התקופה האחרונה התגבשה תפיסת ההפעלה לניצחון של צה"ל. בלב התפיסה, נוכח אויב מבוזר, במרחב אורבני, המצויד בהיקף נרחב של נשק תלול מסלול. נקבע כי המענה הדרוש הנו יכולת מבצעית ,שתביא להיקף וקצב שלילת יכולות גבוה במיוחד.

תפיסת ההפעלה לניצחון נבנתה מתוך ההגיון המרכזי של קיצור משך המלחמה (בגלל איום נשק תלול המסלול) זאת , באמצעות הגדלת ההישג המבצעי ביחס לאויב והקטנת המחיר למדינת ישראל ולכוחות צה"ל.

התפיסה המתגבשת כוללת שלושה מאמצים:

א. תמרון רב מימדי- בשונה מתמרון יבשתי, התמרון הרב מימדי משכלל בתוכו באופן אינטנסיבי יכולות מודיעין, אוויר, תת קרקע, סייבר ולוחמה אלקטרונית.

ב. מהלומות רב מימדיות – לא רק מהלומת פתיחה, אלא הנחתת רצף מהלומות קינטיות ואחרות, מבוססות מודיעין מדויק ובהיקף נרחב ביותר.

ג. הגנה רב מימדית – באמצעות מכשול רובוסטי, הגנה אווירית, אמצעי ספקטרום וסייבר, מרחבי גבול חכמים וקטלניים, וארגון המרחב באופן שיאפשר לחימה אפקטיבית.

ליבת התר"ש (תוכנית רב שנתית) 'תנופה'  מדברת על המעגל הראשון והוא כולל מדינות שסביב לנו (רובן צבאות טרור בפועל, גם בלבנון, גם בסוריה, גם בעזה, גם בעירק), מעגל שני וכמובן המעגל השלישי כולל איראן ומדינות נוספות במרחב הרחב של המזרח התיכון.

לפי התוכנית שגובשה במעגל ראשון ידרשו להשלמת פערים בחימושים, בחלפים, באמצעי
לחימה ובכח אדם.

דגש נרחב יושם על מודיעין – הגדלת יכולת חשיפת האויב הנעלם במרחב האורבני, שיפור יכולות התקפיות ואמצעי השמדה – אויב מבוזר מחייב בהכרח עוד אמצעי לחימה לתקיפה ועוד חימושים, שיפור יכולת הקצה המבצעי (יחידות החוד של צה"ל באוויר, בים וביבשה.)

ובמרכז ויותר מכל דבר אחר האנשים. בצה"ל מבינים שיש צורך בשימור האנשים האיכותיים, נוכח משק אזרחי בצמיחה מתמדת, וחלופות תעסוקתיות אטרקטיביות.

בתחום המוכנות, מדברים בצבא על שני נהלי קרב מטכ"ליים אחד לדרום והשני ולצפון. באשר לצפון, מיטיב לבטא זאת הרמטכ"ל כוכבי "מזה שנים רבות ,חזבאללה "לקח בשבי" את מדינת לבנון – הקים בה צבא משלו, והוא זה שקובע הלכה למעשה את "מדיניות
הביטחון" שלה".

כדי לממש את החזון הזה, יחידות הקצה בצה"ל הוגדרו כ"אתרוג" ונקבע מועד למסדר להשלמת הפערים המרכזיים בהם: ירכשו אמצעי לחימה ייעודיים לקצה המבצעי בהיקף של מאות מש"ח, יהיה רכש כטב"מים והגדלת מספר המוקדים בשכבת הביניים )"זיק.

במערכת הביטחון מתכוונים להסיט משאבים מתוכנית ה-MOU ( הכסף האמריקני) לרכש
חימושים מדויקים.

בתוכנית החדשה, יהיה שינוי פריסת מערך  'כיפת ברזל '– כולל סיום הקמת סוללה שמינית סדירה של 'כיפת ברזל'.  ובסיכום הדברים כפי שאומר הרמטכ"ל "חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה, חובתנו להיערך אליה". הבנת ההשתנות במרחב, היא מילת המפתח.



0 תגובות